Jak efektywnie pracować zdalnie?

Dotychczas praca zdalna była dodatkiem do pracy biurowej. Zwykle była po prostu formą zachęty dla pracownika. Teraz z powodu nadal utrzymującej się pandemii wielu z nas siedzi w tzw. home office. Jednak nie każdy umie poradzić sobie z takim trybem pracy. Rozwiązaniem jest stosowna organizacja. Jak więc zaplanować sobie pracę w domowych warunkach?

W związku z aktualną sytuacją epidemiologiczną, sporo przedsiębiorstw postanowiło przenieść na tryb pracy zdalnej. Dla części pracowników, którzy nie mieli przedtem doświadczenia z takim systemem pracy, skuteczne zaplanowanie czasu jest nie lada wyzwaniem, ponieważ wymusza zastosowanie kilku nowych zasad.

Jak stworzyć funkcjonalne miejsce do pracy w mieszkaniu?

W pierwszej kolejności trzeba wyznaczyć sobie komfortowe miejsce do pracy. Najlepszą opcją jest pokój specjalnie dla niej przeznaczony. Jednak nie w każdym mieszkaniu jest to realne. Czasem mamy jedynie minimum miejsca na ustawienie biurka bądź stolik i to także się sprawdzi. Kluczowe jest natomiast to, żeby strefa pracy była rozdzielona od strefy osobistej. Koniecznie trzeba również zadbać o oświetlenie, aby było jak najbardziej naturalne.

Jak tanio zorganizować miejsce do pracy? Jeśli nie masz w mieszkaniu ergonomicznego fotela czy biurka to radzimy zdecydować się na jego zakup w komisie albo sprawdzić lokalne propozycje sprzedaży na Facebooku.

Odpowiednie planowanie dnia pracy

W czasie pracy poza biurem kluczowa jest samodyscyplina oraz zaangażowanie w realizowaniu zadań. Starajmy działać tak samo, jak w trakcie pracy w biurze. Jeśli nasze godziny pracy są elastyczne, to zalecamy wybrać te, w których pracujemy najskuteczniej. Trzeba mieć na uwadze, żeby w godzinach pracy nie planować domowych obowiązków. Dobrą metodą na zwiększenie koncentracji się na pracy jest wyłączenie powiadomień z mediów społecznościowych oraz zastosowanie metody Pomodoro, polegającej na 25 minutowych cyklach pracy z 5 minutową interwałem między następnymi zadaniami.

Dress code a praca w domu

Cały dzień spędzony w piżamie mimo, że zdaje się być cudownym pomysłem, może mieć zły wpływ na naszą produktywność. Casualowy strój może być tak komfortowy, że będzie powodować stan odprężenia. Aby do tego nie dopuścić warto zadbać o swój wygląd, w szczególności jeśli w czasie pracy zdarzają się spotkania na videochacie. Poczujemy się wtedy pewniej.

Utrzymanie relacji ze współpracownikami

W przypadku trybu pracy na home office znikają ceremoniały biurowe jak codzienne konwersacje przy herbacie, wspólne wyjście na lunch czy dojazd do biura. Do utrzymania przyjacielskich stosunków ze współpracownikami warto wykorzystać popularnych komunikatorów np. Messenger. W razie konieczności porozmawiania równocześnie z większą grupą pracowników, lepszym rozwiązaniem będzie spotkanie online przez Skype, Zoom albo Google Meet. Jeśli czujemy potrzebę rozmowy, nie bójmy się poruszyć z przyjaciółmi z biura także tematów prywatnych. W home office nadzwyczaj ważne jest utrzymanie odpowiedniego komfortu mentalnego, szczególnie kiedy rzadko widujemy się z innymi znajomymi.